Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

2025.04.17

Tisztelt Elnökség, Regionális-és Klubvezetők!Kedves Nyugdíjastársaim!
Elnökségünk nevében szeretettel kívánok Nektek és minden családtagotoknak, hozzátartozóitoknak Kellemes Húsvéti Ünnepeket!A lányoknak sok locsolkodót, a fiúknak sok-sok piros tojást! 

Jó egészséget és szép ünnepet kívánva, üdvözlettel:
Molnár Géza

elnök 



Húsvét: egykoron és manapság

Húsvét, a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe, e napon ünnepli Krisztus feltámadását.

Húsvétkor ér véget a 40 napig tartó böjt, a hústól való tartózkodás, innen származik az ünnep

magyar elnevezése is. Ezt a napot előzi meg hét héttel farsang vasárnapja és követi ötven nap

múlva a pünkösd. Megünnepléséről már a 3. sz.-ból vannak adataink, azonban az ünnepet

nem mindenütt tartották egyidőben. Hazánkban az 1092-ben tartott szabolcsi zsinat szerint

akkoriban négy napig tartottak húsvétot, majd a nagyszombati zsinat 1611-ben három napra,

XIV. Kelemen pápa 1771-ben pedig két napra csökkentette. X. Pius pápa 1911-ben húsvét

második napját is törölte a kötelező ünnepek sorából, de nálunk továbbra is megtartották.

Húsvét ünnepének szertartásai közül már a középkorban kiemelkedett a föltámadás

megjelenítése, amely az ünnep reggelén történt.

A húsvéti szertartásokhoz tartozott az étel, a húsvéti bárány megszentelése: emellett már a 10.

sz.-ban említik a sonkaszentelést is. Szokásban volt még a kenyér-, a 12. sz. óta pedig a

tojásszentelés. Egy 1665. évi vallomás elmondja, hogy " ... az is régi bévött törvényünk, hogy

minden húsvét napján határt kerülénk, azaz processiót járánk". A Székelyföldön a római

katolikus vidékeken még a századforduló táján is szokásban volt, hogy a legények és fiatal

házasok a templom megkerülése után végigvonultak a falun énekelve, imádkozva, majd

megkerülték a határt, miközben bő termő esztendőért, békéért imádkoztak. A határkerülés

után, amikor már hajnalodni kezdett, a legények színes szalaggal, cifra papírossal és hímes

tojással díszített fenyőágakat tűztek kedveseik kapujára, ennek neve hajnalfa (májusfa) volt .

Ünnepélyesen, a pap részvételével ment végbe a zalaegerszegi határkerülés, amelyet az 1850-

es években még tartottak. A szokás, amely más európai népek körében is ismert volt,

kereszténység előtti képzetek továbbhordozója: a körüljárt terület, a tavaszi vetések

megvédése a gonosz, a fagy, a jégverés stb. ellen. Országszerte szokásban volt római

katolikus vidékeken húsvétkor a hajnali keresztjárás, amely után többfelé a patakra mentek

mosakodni, hogy frissek, egészségesek legyenek. Számtalan hiedelem fűződik húsvét

vasárnapján szentelt ételekhez: a szentelt sonka csontját kiakasztották a gyümölcsfára, hogy

sokat teremjen. A Székelyföldön a húsvéti étel morzsáját is megőrizték, s nyáron a verebek

kártevése ellen kereszt alakjában meghintették vele a gabonaföldeket, miközben ezt mondták:

"távozzatok innen kártékony madarak". Az Ipoly mentén egy-egy szentelt tojást – hasonlóan a

karácsonyi almához ketten ettek meg, hogy ha eltévednek, jusson eszükbe, kivel ették a

húsvéti tojást.

Köszöntő szokások is ismeretesek voltak húsvétkor. Húsvét második napja hétfő, a

városokban és ma is szokásos húsvéti locsolás. Húsvét hétfőjén és fehérvasárnap, – húsvét

vasárnapját követő vasárnap - volt szokásban a komatálküldés. Az Ipoly mentén a leányok

ilyenkor azoknak a legényeknek küldtek tojást, akik farsangkor táncba vitték őket. A

gyermekek húsvéti megajándékozása (nyuszi által hozott édesség, tojás) újabb eredetű városi

szokás. Az ötvenes évek szülöttei még a "Zöld erdőben jártam/Kék ibolyát láttam" kezdetű

verssel kopogtattak be az ismerősökhöz, a "70-es években a Zúg a traktor szánt az

eke/Elvtársnő meglocsolhatlak-e" mondóka volt divatban, majd " A sarokba állok/ 100

forintra várok" versike hódított. Napjaink húsvétja a személyes találkozások, a nagy családi

beszélgetések színterévé vált. A motorizáció további terjedése a túlzott alkoholfogyasztók

számát is csökkentette és egyre többen mennek el a hosszú hétvégén egy jó kirándulára,

néhány napos külföldi útra, vagy egy jó fürdőhelyre pihenni egyet. Már a húsvéti versek sem

a régiek: a legutóbb hallott rigmus szerint: "Nem vagyok én politikus/Ezért vagyok

szimpatikus" szöveggel kért engedélyt a locsolkodásra egy fiatal apuka a csemetéjével.

Szép ünnepet, jó locsolkodást kivánunk!

Felhasznált irodalom: internet tudástára



Szentes Bíró Ferenc